Klachtenprocedure

Klachtenprocedure

Bij Vooruit met Zorg doen wij er alles aan om de zorg zorgvuldig en naar jouw tevredenheid te verlenen. Ondanks onze inzet kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Daarom bieden we drie mogelijkheden om je klacht kenbaar te maken.

Melden bij een medewerker van Vooruit met Zorg

Heb je een klacht? Dan kun je dit direct melden bij een van onze medewerkers. De medewerker bespreekt de klacht met jou en zoekt samen met jou naar een passende oplossing. Komen jullie er samen niet uit, dan kun je de klacht schriftelijk indienen bij de directie van Vooruit met Zorg. Dit doe je door het klachtenformulier in te vullen. Binnen vijf werkdagen wordt er telefonisch contact met je opgenomen. De directie gaat dan met jou in gesprek over de klacht, met als doel deze naar tevredenheid op te lossen. Uiteraard heb je altijd het recht om rechtstreeks contact op te nemen met onze onafhankelijke externe klachtenfunctionaris zonder tussenkomst van Vooruit met Zorg.

Externe klachtenfunctionaris

Als je klacht onvoldoende is opgelost, of de afhandeling van jouw klacht langer dan zes weken duurt, dan kun je deze indienen bij de externe klachtenfunctionaris van Vooruit met Zorg. De klachtenfunctionaris biedt advies over het indienen van een klacht en kan je helpen bij het formuleren hiervan en het onderzoeken van mogelijke oplossingen. Het doel is om klachten zoveel mogelijk vroegtijdig samen op te lossen, zodat een formele (schriftelijke) klacht kan worden voorkomen. Uiteraard heb je altijd het recht om direct je klacht in te dienen bij de externe klachtencommissie. Je kunt contact opnemen met de externe klachtenfunctionaris van Vooruit met Zorg via www.erisietsmisgegaan.nl of door het klachtenformulier op de website in te vullen.

Klachtencommissie (in geval van Jeugdwet)

Wanneer de behandeling van jouw klacht niet tot een voor jou bevredigende oplossing heeft geleid of als je geen bemiddeling wilt, dan kun je jouw klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdwet van Erisietsmisgegaan. Het geschil kan tot vijf jaar na deze kennisgeving aan de klachtencommissie worden voorgelegd.

Vertrouwenspersoon

Vooruit met Zorg is verplicht jeugdigen, ouders en pleegouders te informeren over de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon in te schakelen. Daarom geven wij aan dat een jeugdige altijd contact kan opnemen met Jeugdstem (www.jeugdstem.nl).

Geschilleninstantie

Wanneer een gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet oplost, kun je ervoor kiezen een rechtszaak te starten of het geschil voor te leggen aan de geschilleninstantie van Zorggeschil. Zorggeschil biedt een onafhankelijke geschillencommissie die conflicten behandelt van cliënten (en hun naasten) over de zorg door zelfstandige zorgaanbieders en zorginstellingen die bij Zorggeschil zijn aangesloten.

Klachtenformulier

Bij Vooruit met Zorg vinden we het belangrijk dat jouw zorgervaring positief is. Mocht je desondanks een klacht hebben, dan kun je deze via onderstaand formulier indienen. We nemen je klacht zorgvuldig in behandeling en streven naar een snelle en bevredigende oplossing.

Download klachtenformulier